Thee in blokken

pu-er thee in blokvorm
Pu’er thee in blokvorm.

Vanaf de zevende eeuw werd de kostbare thee in het Chinese keizerrijk een middel om belasting mee te betalen en vanaf de Sung-dynastie (960-1279) perst men de thee in blokken. Naast ermee betalen kon men het ook makkelijker verhandelen. Een blok zoals boven wordt een Zhuānchá of brick genoemd en komt tegenwoordig in de maten 100, 250, 500 en 1000 gram. Het was de traditionele vorm voor transport d.m.v. de paardenkaravaans langs de Thee-paarden-route. Zowel lastdieren als mensen werden gebruikt als dragers. De dragers droegen vaak 60-90 kg aan geperste theeblokken, vaak meer dan hun eigen gewicht.

opslag pu'er
opslag pu ehr

Naast betalen en verhandelen kon men de thee op deze manier ook beter conserveren, er kan minder zuurstof bij. Later werd ook thee in poedervorm in blokken geperst. Naast dat je ermee kon betalen, kon je er nog steeds thee van zetten en men kon het zelfs eten.

Theesoorten die een mate van fermentatie hebben ondergaan, zoals pu ehr, worden nog steeds veel in blokken, schijven, ballen of zelfs in pompoenen (!) geperst.

Tijdens de Ming Dynastie (1368-1644) raakt qua theekunst ‘de school van de Geurende bladeren‘ in zwang en een keizerlijk besluit verbood de thee nog in blokken te persen.

theepoeder poederthee Zo ontstond de losse, gestoomde en gedroogde groene bladthee, die niet lang houdbaar was en vrij snel zijn geur en smaak verloor.

Toen de handel naar het buitenland toenam, en de thee zijn kwaliteit moest behouden tijdens de reizen die soms helemaal naar Europa voerden (6 tot 8 maanden kon men onderweg zijn), ontwikkelden de op winst beluste Chinese kwekers nieuwe theebewerkingen waardoor men thee langer kon bewaren. Zo was er in die tijd het schandaal dat men koperoxyde toevoegde aan groene thee omdat deze na de lange zeereis nog steeds groen zou kleuren.

Doch de procedures voor zwarte thee werden ontdekt. Daarom werd na het ‘koperschandaal’ alleen nog zwarte thee verscheept naar Europa. En dat zou eeuwen zo blijven. Ook toen in de 18e eeuw de snellere zeilschepen, de klippers kwamen en de reistijd gereduceerd werd tot 4 maanden, was dit nog niet snel genoeg om groene thee te vervoeren. Maar het is pas na de ontdekking van de kwalitatieve hogere eigenschappen van groene thee, hoofdzakelijk groene thee als antioxidant, dat men vooral deze soort uit China is gaan importeren.

voc schip handel china nederland
V.O.C. schip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *