Russische karavaan

In 1618 trok er een kamelenkaravaan van kooplieden vanuit Beijing via de onheilspellende Gobiwoestijn, dwars door Siberië naar de Wolga. Wonderbaarlijk genoeg kwam deze karavaan op zijn bestemming aan. Hij bracht tsaar Alexis een verjaardagsgeschenk vanuit Mongolië: tweehonderd pakken thee. De ontberingen bleken niet voor niks en brachten een theehandel tussen Rusland en China tot stand. In 1689 werd deze officieel bezegeld met een verdrag. De thee werd geruild voor bont. Hierna trokken er regelmatig karavanen naar de grens bij Usk Kayakhta, waar de ruil plaatsvond.

kamelenkaravaan karavaan mongolie rusland

Een karavaan bestond uit twee- tot driehonderd kamelen. Elke kameel droeg vier kisten (zo’n 300 kg) thee. In totaal duurde de reis vanaf de Chinese kweker tot aan de Russchische klant tussen de zestien en achttien maanden. De reden dat voor deze omslachtige manier van vervoer werd gekozen, was de kwaliteit van de thee.

In de periode dat de theeklippers de kisten en balen thee vervoerden van de Oost naar Europa was niet iedereen even enthousiast over de kwaliteit van de thee die benedendeks werd gestouwd. Vaak werd ook vee vervoerd en de mestgeur kwam de theekwaliteit niet ten goede. Vandaar de voorkeur voor Chinese thee vervoerd over land, de betere kwaliteit thee kwam overland. Een vleugje rokerig door de houtvuren in de tenten bij extreme koude in de toendra’s.

russische samovar
Samovar

Niet geheel verbazingwekkend houden Russen van stevige thee. Ze hadden en hebben met name een voorkeur voor Lapsang Souchong. Dat is een geurige zwarte thee die boven cipressen- of naaldhout of (rijk aan hars) wordt gerookt. Op basis van deze theesoort ontstonden ook melanges met andere zwarte theeën. Afgezien van zwarte thee, bestaat er ook veel belangstelling voor de zwaarder geoxideerde oolong. Ook daar kwamen verschillende melanges uit voort. Al deze melanges, hoe verschillend soms ook van samenstelling, worden aangeduid als ‘Russische Karavaan‘. Hoe men deze thee bereidt, kun je lezen in thee zetten met de Samovar.

In 1903 werd de Transsiberische spoorlijn tussen Rusland en China geopend, waarna de kamelenkaravaan kon worden opgedoekt. Voortaan duurde het transsport van chinese goederen naar Rusland nog maar een week.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *