Groene thee – algemeen

zonneschermen japanse groene theeplantage
Gyokuro, Japan.

Chlorofyl

In Japan worden de theestruiken een paar weken voor de pluk overspannen met meterslange zonneschermen. De plant reageert hierop door extra bladgroen ofwel chlorofyl aan te maken. Naast dat chlorofyl gezond is, versterkt het de smaak. Tijden de oogst worden alleen de fijnste blaadjes geselecteerd. Groene thee wordt na de pluk snel geproduceerd, meestal in één dag.

Geen oxidatie

De bladeren worden na het oogsten zo snel mogelijk geconserveerd, om te voorkomen dat er oxidatie plaatsvindt. Oxidatie is ‘reageren met zuurstof’. Om de reactie te stoppen worden de bladeren verhit, hetzij door te roerbakken/roosteren/roken, of door te stomen (gemiddeld zo’n 30 tot 90 seconden). Hierna wordt het gerold en gedroogd voor de Sencha en gedroogd en verpulverd voor de matcha.

theebladeren thee roosteren
roerbakken

Roosteren of stomen

Roosteren doet men meer in China, terwijl men in Japan meer stoomt. Geroosterde groene thee smaakt zoet, bitterzoet, nootachtig, plantaardig, boterig, bloemig, moerassig, fruitig en oceanisch. Gestoomde groene thee smaakt wat meer naar groene groente, zeewier en noten (het smaakt ietsjes bitterder dan de geroosterde). Groene thee komt het best tot zijn recht wanneer het bereid wordt met water met een temperatuur van 70° C – 80° C. In basis bereid je geroosterde groene thee met 80° C en gestoomde groene theesoorten met 70° C.

Doordat groene thee niet geoxideerd is blijven vele gezonde stoffen in de theebladeren zitten, echter, het zorgt er wel voor dat het minder lang houdbaar is. Ook is het zo, dat als je het hele blad drinkt zoals dmv de matcha, je alle goede stoffen binnenkrijgt en met een extractie gedeeltelijk. Koop nooit grote hoeveelheden, want het oxideren kan toch een beetje doorgaan.

tweeKopjes

Cafeïne

Groene thee bevat net als alle theesoorten theïne (zwarte thee bevat het meeste), theïne is een vorm van cafeïne. Een kop koffie bevat gemiddeld 120 mg cafeïne, en een kop groene thee 30 mg. Daarnaast is de werking milder: de cafeïne van groene thee wordt langzamer door het lichaam opgenomen, wat een gelijkmatige, voedende energie geeft in plaats van de beruchte ‘pieken en dalen’ van de koffie. Daarom is groene thee bij uitstek geschikt om een dag goed op te werken en te concentreren.

Antioxidant

En het is nog gezond ook. Omdat groene thee niet geoxideerd is, bevat het nog veel polyfenolen, of beter gezegd, de polyfenolen blijven onveranderd. Zwarte thee (een thee die wel geoxideerd is) bevat polyfenolen van een ander type. Deze groene-thee-polyfenolen hebben een antioxidatieve werking en allerlei andere positieve eigenschappen voor het lichaam. Lees meer over dit onderwerp op: mens-en-gezondheid.infonu.nl

T-team-tip:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *